POZORIŠNA KRITIKA: Vrli novi svet

Posle „Zmajeubica“ i „Dece radosti“, pesnikinja i spisateljica Milena Marković nastavlja ciklus svojih pozorišnih (ipak) fantazmagorija tekstom „Pet života pretužnog Milutina“, želeći, čini se, da ovaj prilično nečitljiv prosede predstavi bahtinovski grotesknim i univerzalnim. No, ukoliko gledalac nije i čitalac (ne zna teoriju književnosti, ili nema program za predstavu), ovde neće naći onu poetsku nit, koja vodi, obično, kroz asocijativno složen tekst Milene Marković. Polifono, višeglasno, bezimeno i neartikulisano je zamenilo nužnost i verovatnost, što bi trebalo da ostane princip razumevanja dramskog dela, bez obzira na to da li je u pitanju realizam, ili, kao ovde, „groteskni realizam“. Ukidanje „transfera“ između gledaočeve empatije i događanja na sceni, svakako nije rableovska odlika. Naprotiv, telesno, opsceno, pa i vulgarno ima ishodište u gledaočevom iskustvu, samo ako se, sa prepoznavanjem, podsmehne sebi samom, čemernim osmejkom. Aleksandra Milavić Dejvis je svoje glumce provela kroz ozbiljan dril, koji se može nazvati i procesom, i iz njih „isterala“ mnogo – bezrezervno verovanje, „sprdnju“ o ovom narodu i njegovoj istoriji, predstavljajući kao parodiju i grotesknu karnevalizaciju ono što je očigledan podsmeh. Sve sa željom da se persiflira i komično „ocrni“ kliše iz narodnog predanja. Uroš Jakovljević, Miodrag Dragičević, Jovana Gavrilović, Tamara Dragičević, Ivan Mihailović, Ana Mandić i Jovana Stojiljković su bili, zaista, „podela snova“ za ovaj preteški zadatak, da učine konkretnim žanr, koji je, uprkos spretnim songovima (muzika Vladimir Pejković) ostao nedokučiv, mada bi, ako je po Bahtinu, morao da „otključa“ ovdašnji narodni mentalitet. A šta ćemo sa ličnim osećanjem potomaka, koji žive sa teretom nevinog stradanja predaka u našim strašnim istorijskim kataklizmama? Ko može tome da se nasmeje, neka to učini prvi! Hladna scenografija Jasmine Holbus i dobro smišljeni kostimi Marie Marković nisu dodali mnogo razumevanju ovog miš-maša.